Friday, July 22, 2011

salahkah kita menangis? T______T

hello semua..iv just read something good to share with all of u..yang i rasa when i baca..hmm btol lah apa yg tertulis kat blog kawan ni..so i would like to share it with all of you guys out there..ok lah actually its not because i dah xde idea nak tulis apa..cuma nak berkongsi saja..oleh itu selamat membaca :P
.
.
.
.


Ada lelaki pernah tanya pada aku, "eh, kenapa perempuan ni sikit-sikit nangis, sikit-sikit tacing, asal ek?" Well, kau datang pada seorang perempuan, tanya soalan macam ni, gerenti jawapan yang dia bagi panjang lebar, and at the end, satu habuk pun kau tak faham =____=''

Tapi, kalau kau tanya pada lelaki pulak, jawapan dia maybe sesimple ini,
"ala, nama pun perempuan, biasalah nangis tanpa alasan".
Fuhh, sentap hati mak nak! 'Sweeeeet' gitu jawapannya :)


Meniti kembali sejarah penciptaan seorang perempuan, Allah ciptakan perempuan menjadi makhluk yang sangat penting. Tercipta bahunya itu untuk agar kuat menahan beban dunia, bahkan seluruh isinya, dan pada yang sama, bahu itu tersedia lembut agar seorang bayi rasa nyaman dan lembut sewaktu tertidur beralaskannya. Ya, bahu seorang perempuan yang katanya mudah menangis.

Allah berikan seorang perempuan kekuatan untuk menahan sakitnya sewaktu melahirkan seorang bayi daripada rahimnya, walaupun perempuan itu sendiri belum pasti, adakah cercaan atau pujian yang akan diterima daripada bayi itu kelak. Allah berikan keperkasaan yang membuatnya terus teguh, walaupun saat itu orang lain mungkin sudah menyerah kalah. Ya, kekuatan seorang perempuan yang mudah menangis itu.

Allah berikan kesabaran yang tinggi, untuk merawat setiap jiwa dalam keluarga, walaupun semua jiwa itu belum tentu dapat merawat dirinya. Kasih sayang yang terbentang luas, dihamparkan pada insan-insan disisi seorang perempuan, walaupun insan-insan itu melukainya. Sentuhan yang menenangkan dan menyamankan apabila didakap lembut olehnya. Ya, semuanya ada pada perempuan yang mudah menangis itu.

Allah berikan kebijaksanaan, kemampuan untuk menjadi sandaran seorang lelaki. Pengertian mengalir dalam hatinya agar sentiasa mahu menyedarkan seorang lelaki yang baik, yang tidak melukai hatinya. Menjadi pelindung dan teman yang setia, kerana posisinya sebagai tulang rusuk untuk sentiasa melindungi hati agar tidak terkoyak.

Diakhirnya, Allah berikan airmata, sebagai pelengkap kepada semua di atas. Khusus untuk seorang perempuan mencurahkan perasaannya, agar dapat dia gunakan apabila dia menginginkannya. Tiada keegoan yang tinggi tertanam di sudut hati untuk mengalirkannya, apatah lagi menganggap airmata suatu kehinaan. Mungkin, dilihat sebagai satu kelemahan, tetapi itulah yang membangkitkan kekuatan, airmata kehidupan.

So, lelaki boleh ke jadi macam ini, seorang yang mengalirkan air mata ini?

Apa yang Allah ciptakan, itulah yang terbaik, pasti ada hikmah tersembunyi.



the moral of the story..just cry if u wanted to do so...tiada salahnya :)


3 comments:

liyana izwan said...

tersentuh dengan entry kali ni eja... betul2 terharu..betapa istimewanya wanita dan air mata yg tercipta sebagai pelengkap dirinya....

norrohaniza said...

tu la...org laki asyik tau nak cakap pompuan kuat nangis ja..depa xtau kekuatan kita..hidup perempuan!! (tiba2..heheh)

liyana izwan said...

stuju2...so aku berbangga sbb aku kuat nangis hehe....