Thursday, October 19, 2017

Bersyukur, tabah dan sabar

Hidup kite ni tak kan pernah berhenti daripada di uji kan? 

Dalam hidup ni mesti ada satu ketika yang kite rasa kite diuji dari segala sudut. Masa tu la ada masalah dekat tempat keje, masalah keluarga, masalah dengan pasangan, masalah dengan kawan kawan, msalah kesihatan, semua berlaku serentak. Korang penah rasa tak? Rasa macam semua bertimpa timpa. Lepas satu satu dugaan yang datang. Pernah tak korang rasa macam tu? Sebab sekarang ni cik norro rasa macam tu. 

Semua berlaku serentak and it happen back to back. Tak tahu nak selesaikan yang mana dulu. Nak mulakan dari mana, pening, rungsing, rasa tak tentu arah, rasa hopeless sangat bila fikir dugaan yang datang tak ade penyelesaian. 

Masa ni la syaitan akan datang bisik macam macam kat telinga kita. Bisik yang bukan bukan. Supaya kita fikir yang bukan bukan, sangka yang bukan bukan, mula la fikir kan bagus kalau aku tak buat itu, kalau aku buat macam ni, kalau, kalau, kalau dan kalau. Tahukah anda perkataan dan pemikiran 'kalau' adalah tidak bagus? 

Kita ni hidup ada takdir kita masing masing yang Allah dah atur. Bila kita dalam keadaan yang bertimpa timpa dugaan macam ni, xpayah la kite nak harapkan orang faham dengan situasi kita. Sebab kadang kadang kite sendiri pun x boleh nak faham kenapa benda jadi macam tu. Kan? Bukan semua yang kita nak jadi akan jadi mengikut seperti apa yang kita inginkan. When things turn to be out of our control, perkara terbaik yang kita boleh buat adalah 'biarkan saje'. Kita tak boleh nak kawal apa yang nak jadi, as long as kita dah cuba untuk bagi yang terbaik, cukuplah. Yang lain lain serah kat tuhan.

Hukum alam ni, xpayah la lawan. Tak payah nak paksa. Lagi kuat kita lawan, lagi jauh dia pegi. Lagi sakit nanti. Kalau nak jadi, biar jadi secara semula jadi. Orang kata ikut hati mati, ikut rasa binasa. 

Xde siape yang xde masalah dalam dunia ni. Kucing pun ada masalah...batu kat tepi jalan tu pun ada masalah. Kenapa? Sebab masalah adalah sesuatu yang normal. Tuhan nak tengok sejauh mana ko boleh menerima dan sabar dengan ujian yang dia bagi. Kalau ko tak de masalah..haaa itu masalah besar..there must be something wrong somewhere..

Hadapi masalah, jangan lari dari masalah, cuba selesaikan kalau boleh, kalau dah cuba tapi tak berjaya...maka serahkan saja pada tuhan..sesungguhnya dia maha mengetahui segala apa yang di langit juga di bumi. hadapi, hayati dan nikmati betapa nikmatnya ujian yang Allah bagi ni cik norro. dont worry, you can surely survive this!!

Tarik nafasssss...hembussss...ulang. 
Good luck Cik Norro! 






No comments: