Thursday, October 29, 2015

LAPORAN CUTI JEREBU #rafting #sungaiitik

Pada tanggal 24 Oktober yang lalu, seramai 5 orang ahli pasukan peCinta Arus Deras telah bersama sama menjalankan aktiviti rafting. Aktiviti ini telah dijalankan di Sg Kampar ( Sg Itik ) Gopeng Perak.

Antara ahli yang mengambil bahagian adalah abg.mazli, kak ikha nadia, zuridah ahmad, cik Norro dan Mohd Samsul Mokti a.k.a sam. Sam merupakan individu yang menguruskan kami sepanjang kami membuat aktiviti di sana. Hal ini adalah kerana sam adalah pemilik kepada salah satu bisness rafting di sana. Selain rafting mereka juga menyediakan aktiviti abseiling di air terjun ulu geruntum.

Aktiviti kami bermula seawal jam 8.30 pg. Kami berkumpul di pekan Gopeng dan pekena roti canai, bihun sup, nasik lemak dan teh tarik dulu di gerai pak wan. Gerai yang paling sedap nak breakfast kat gopeng. Gerai ini terletak di roundabout pekan gopeng. siapa yang tak try memang rugi...heheh...

Setelah selesai sarapan kami semua memulakan perjalanan ke sg kampar. Bersama sama kami yang turut melakukan aktiviti pada hari itu ialah anak abg mazli adik n acik sado dan 4 org pelancong jepun.

Perjalanan mengambil masa selama setengah jam untuk sampai ke sungai tempat kami memulakan rafting. Sebelum memulakan aktiviti kami telah diberi taklimat tentang peralatan rafting dan bagaimana untuk menyelamatkan diri
ketika dalam keadaan kecemasan atau ketika raft kami capsice (xsure ejaan).

Raft kami dikendalikan oleh abg mazli dan kami diuji seawal 50meter perjalan raft kami dah pun terbalik di lubuk razila. Maka tercampaklah aku, kak ikha and acik ke dalam sungai kampar. Kembung la perut hari tu minum air sg kampar. Dan dapatlah aku merasa pengalaman hampir2 lemas..nasib pakai life jacket woi.

Secara keseluruhan aktiviti pada hari tersebut sangat menarik dan memberi banyak pengalaman kepada penulis. Antaranya hp terendam dalam air, cara nak tenangkan diri kalau terjatuh dalam air, mendengar arahan dengan baik, kerjasama dan juga bersangka baik. Ingin penulis katakan disini, kita sebagai manusia tiada hak untuk menghakimi manusia lain atas apa pun dosa dan perkara yang manusia lain lakukan. Sebagai hamba yang hina, kita hanya ditugaskan untuk melakukan yang terbaik untuk tuhannya dan yg selebihnya biarlah Allah yang tentukan.

Kalau pun orang tu x betul dari satu sudut...tak semestinya kita ni pulak yang betul..kadang kadang kita ni lebih teruk dari tu..betol x? So people...stop judge people kalau u know nothing..kan? Kesimpulannya aku memang belajar banyak perkara.

Di sini aku nak ambil kesempatan untuk ucapkan terima kasih kat team raft kitorang hari tu sebab menjaga aku dengan baik. Walaupun tak mungkin ada yang baca tapi ak tetap nak ucap terima kasih. Aku belajar untuk tidak menilai orang dari apa yang aku nampak dengan mata kasar. Tapi nilailah dari mata hati..Trima kasih banyak2.

Sekian, terima kasih


Yang benar,

♡♥♡Norrohaniza Abdul Rahim♡♥♡
Setiausaha program rafting sungai itik



the roti canai

the bihun sup











































Untuk maklumat lanjut boleh hubungi sam  0198336447 dan dapatkan harga yang istimewa..heheh :)


No comments: